Planten zijn de nieuwe koeien

Met de acquisitie van de Unilevers’ margarinedivisie is Upfield de nieuwe wereldleider geworden van plantaardige voeding. En wordt het merk Becel gebruikt voor de lancering van een nieuwe reeks van producten, namelijk 100 % plantaardige drinks. Onder de noemer van ‘Planten zijn de nieuwe koeien’ roept Upfield consumenten op om te kiezen voor plantaardige in plaats van dierlijke producten.

Daar waar Unilever in het verleden in staat is geweest om de consument te bewegen van boter naar margarine, ziet Unilever het blijkbaar nu niet zitten om hetzelfde te doen met een bredere reeks van producten. En dat op het moment dat we aan de vooravond staan van een wereldwijde transitie van dierlijke naar plantaardige producten.

Een steeds grotere groep van kritische consumenten neemt geen genoegen meer met de huidige wijze van dierlijke productie. Het is te intensief, teveel gericht op rendement. Namelijk zoveel mogelijk melk en vlees met zo weinig mogelijk middelen. Naast dierwelzijn komt ook het milieu in de knel. Volgens de FAO is de koe verantwoordelijk voor 10 % van alle door de mens veroorzaakte broeikasemissies. Consumenten willen dit niet meer en gaan op zoek naar een plantaardig alternatief. Heeft Unilever een strategisch verkeerde keuze gemaakt door haar margarinedivisie aan Upfield te verkopen?